Såg en Winga 78 sommaren 2019 eller 2018 på Vrångö (Gbg:s skärgård) som hade bytt till just en blå Solé. Pratade med ägaren men tyvärr tog jag inget foto och ej heller frågade vad han heter, ej heller båtens namn. Tacksam om någon som bytt motor kan höra av sig här på tråden. Nyfiken på hur mkt jobb som behövdes för ändringar eftersom Solén tydligen är "spegelvänd" så många anslutningar hamnar tydligen på andra sidan motorrummet. Även om andra motorval gjorts än till Solé, är det intressant höra. Ev kan Vetus-motorn vara samma som Solé, dock ej säker.
Anledningen till mitt motorbyte är att hon börjat bli mkt svårstartad, ibland mellan 30-40 varv, ibland mer..... börja ledsna

Lämnade in topparna för renovering (byte av båda spridarspetsarna + 4 ventiler inkl styrningar), efter montering och provkörning KVARSTOD felet, höll på att krevera. Felet var att hon reagerade inte på gasen i början, trots ordentlig luftning av hela systemet. När hon äntligen gick igång med bl.a. startgas, var hon helt normal och svarade fint på gasen. Innan start var det dock mesig stråle fram till båda spridarna trots fullgas. Expertis tillfrågades, det kan vara fel på Bosch insprutningspumpen som inte gav sina ca 120 kg tryck alt. regulatorn inne i pumphuset. Detta innebär inlämning för service för några tusen, var felet inte det så var det eventuellt regulatorn... som inte tillverkas längre

Alltså, här gäller att bryta i tid. OM det skulle kunna åtgärdas... vad kunde då hända härnäst med en ca 40 år gammal motor?
Därmed kom tankarna att slå till på en helt ny motor, troligen ända vettiga och ekonomiska utvägen på sikt.
Därmed har jag två helt nyrenoverade toppar till försäljning till en VP MD11C, om någon är intresserad.