Den konverteringssatsen jag har är inte till RM69, utan en helt ny underdel som man sätter sin gamla porslinsskål på. Du kan se den här.
http://www.bryggan.nu/ovrigt/regist07/a ... a%2081.pdf Art nr04200.
Jag såg i Sea sea katalogen att det finns en rm69 konvertering som också verkar interessant, den skiljer sig från den som jag har genom att både spol- och avfallspump är impellerpumpar med kniv på avfallsdelen, men min har impeller till spolning och centrifugalpump som även maler på avfallssidan. En fördel med impeller på utloppet är att en sådan vanligtvis inte släpper tillbaka vätska när den står stilla, medan en centrifugalpump är öppen när den står stilla, så backventilen får bära hela bördan.
Jag kommer nog att sätta dit en kulkran på utloppet för att vara säker, är ju iallafall bra att ha om man skall jobba med muggen.
Säg att en spolning tar max 5s, det gäller ju att inte fylla onödigt med vatten i hålltanken. Punpen drar väl en 10A. 10*5=50 dvs 50As, 50/3600=0,0139 dvs 0,0139Ah. Så det är ingen risk att man tar för mycket ur batterierna.
Ljudnivån tycket jag inte är besvärande på den pumpen jag har, den är i allafall tystare än tömmningspumpen jag hade i min förra båt. Jo jag tror att det var det här forumet jag ventilerade segel, törs inte backa och titta efter.
Hoppas du har fått svar på dina frågor.
/Karl-Magnus