Rodergenomförning.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
elise
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 12:32
Ort: Lindome

Rodergenomförning.

Inläggav elise » tis 02 nov 2010, 09:26

Hej alla wingaägare. Jag har en 87:a 79 års modell och undrar om det är någon som vet hur mycket utrymme under som behövs för att dra ut rodret?? Båten står på land med endast en kraftig regel under kölen. Jag hade tänkt byta tätningar. Sen undrar jag om det inte skall finnas en smörjnippel för fett inifrån vid genomförningen, detser ut som om det har suttit något där men jag vet inte om den har gått av. Tacksam för alla tips jag kan få. MVH Shamrock.

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Rodergenomförning.

Inläggav aenea » tis 02 nov 2010, 23:06

Hej.
Jag har liknande problem med otät axel. Jag bytte nipplar i våras ( 2010 ). De gamla satt kvar och jag hade nog tur som fick ut dem hela. De sitter gängade i hylsan.
Jag hade bara att skruva fast de nya. Det är alltså 2 st nipplar på hylsan. Om du bor i Stockholmstrakten är kanske Sievert de bästa att handla hos. De har båtfolk
i personalen med god kunnighet.
Trots att jag bytte nipplarna i våras läckar det fortfarande från axeln. Hoppas att jag använde fel sorts fett så jag inte behöver göra som du.
Hur mycket du behöver gräva under rodret vet jag inte men axeln går upp på akterdäck, med allt vad det innebär.
Jag hoppas att du får bättre råd än mitt och att du lyckas. Dokumentera gärna på forumet hur du gör.

mvh

Krister

Rune Johansson
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 22:26
Ort: Rune

Re: Rodergenomförning.

Inläggav Rune Johansson » sön 21 nov 2010, 18:59

Hej,

Iom att att axeln är delad strax efter att den gått igenom skrovet så behöver man troligen inte ha så fritt under båten när man tar bort rodret. Det borde bara vara att pressa ur spännhylsan vid knuten på axeln och lossa rodret så att det blir fritt nedåt.

Mvh/Rune
Rune


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster