Hej och jodå, problemet är löst, åtminstone delvis Resten fixas till våren!
Så här var det:
Låg i naturhamn, det var kallt och körde värmaren(original Webasto). På morgonen gick det inte att vrida ratten, ej heller att rucka stoppknappen. Tänkte följa teleflexkabeln för att se om det hänt något med den och när jag öppnade panelen där även värmaren sitter visade det sig att varmluftslangen vid utblåset från värmaren hade lossnat. Det hade då blivit grymt varmt inne i utrymmet. Höljet till teleflexvajern för styrningen och höljet för vajern till stoppreglaget hade smält ihop och därmed klämts ihop runt resp. vajer så att de inte gick att rucka. Helt otroligt vilket onödigt fel och dyrt blev det också, suck!
Dessutom hade smältsäkringen för värmaren bränts av så vi fick klara oss utan värme tills jag hittade det felet och en ny smältsäkring.
Fick tag på en ny teleflexvajer till styrningen som dock visade sig vara lite för kort vilket reducerade ratt/roderutslaget med ca 30 grader. Bökigt vid hamnmanövrer som du förstår. Vajern levererades av Comstedt vilka f.ö. levererade all vajrarna till Wingan på sin tid. Dom kände väl till Wingan och sa att det skulle passa vilket tyvärr visade sig vara fel.
Lösningen på det problemet blev att kapa höljet på den gamla teleflexvajern och ta bort den bit som var smält/deformerad (ca 10 cm). I det sammanhanget passade jag på att smörja in vajern med fett. Vajern består av en grov flertrådig stålvajer med påpressade(?) metallkulor som matas fram och tillbaka av kuggarna i växellådan bakom ratten. Jag kommer nu till våren att byta ut den nya (för korta)vajern mot den gamla. Ny stoppvajer har också införskaffats och skall ersätta den elkabelstump som provisoriskt har funkat som stopptamp direkt på motorreglaget.
Blir lite förvånad när du skriver att du trycker in stoppknappen. Jag har ett handtag på instrumentpanelen som man drar ut. Handtaget är kopplat till en vajer som går till stoppreglaget på motorn. Du har kanske bytt motor, jag har kvar MD11C som fanns i original.
Sensmoral: se till att slangen till värmarens utblås och naturligtvis avgas sitter fast som attan!
Betr. glapp i ratten; jag tror det är helt normalt, jag har det också och det stör mig inte....vi har ju inga racerbåtar precis

. Däremot kan det vara en bra ide att dra ut vajern ur höljet, göra rent och fetta in. När du ändå håller på, ta loss växellådan bakom ratten, öppna den och se till att det finns fett på kuggarna.
/sven