Vattentank.

Här kan övriga ämnen som berör Winga 78 diskuteras
Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Vattentank.

Inläggav Roger » lör 31 maj 2008, 20:40

Jag har fått ett läckage i min vattentank, det läcker vatten vid hålet som är till för avluftningen, någon som vet var det går att få tag i en ny vattentank som passar 78:an :?:
Winga 78 ägare.

780xlt
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:31

Re: Vattentank.

Inläggav 780xlt » mån 11 aug 2008, 09:49

Tyvärr inget svar på ställd fråga, men väcker liv i tråden eftersom jag behöver tips hur man kommer åt alla slangar (invatten, utvatten. avluftning) till tanken, eftersom jag misstänker att min läcker i kopplingarna.

Tips och info hur sjutton man kommer åt dem (särskilt utvatten) emottages tacksamt!

nyrelli
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 21 dec 2007, 00:26

Re: Vattentank.

Inläggav nyrelli » mån 18 aug 2008, 21:52

In- och utvatten till färskvattentanken kommer du åt vid det främre respektive bakre skottet i förpiken. Det är trångt men det går. Avluftningen har jag inte jobbat något med och har ingen info där.

Färskvattentanken i vår Winga 78 (1979) hade så dåligt stöd undertill att den kapsejsade när den fylldes med vatten och därigenom läckte ordentligt. I våras fyllde vi ut med byggskum som bildade en trygg och välformad "vagga" till tanken och det verkar den tycka om. Vi fick i alla fall stopp på läckaget. Kanske ska nämna att vi lade byggplast under om vi skulle behöva ta bort skummet.

Ett alternativ är självklart att köpa ny tank vilket är hur enkelt som helst nu när de inte är formade efter båten längre. Det är helt enkelt stora vattenlungor man lägger in nuförtiden. De är inte särskilt dyra heller, 800-1000 kr på riktiga båttillbehörsbutiker.

Mvh

Johan
Actinia Dalarö


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster