En skitsak

Här kan övriga ämnen som berör Winga 78 diskuteras
Rune Johnsson
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
Ort: Kungälv

En skitsak

Inläggav Rune Johnsson » ons 26 dec 2007, 20:21

Tänkte byta slangar och toalett på min sjufemtia, är det något speciellt som jag skall tänka på. Tömt tank och toalett har jag gjort.
Slang från tank till utlopp (60m.m.?) ser torrsprucken ut och den tänkte jag också byta. Skall använda gastät slang. Är det dumt att sätta en kul ventil mellan toalett och tank. Tänkte placera den på slangen under tvättstället.

Shamrock
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 16:23
Ort: Lindome

Inläggav Shamrock » tor 03 jan 2008, 15:49

:D Hej Rune. Det är inte alls fel att sätta en ventil mellan tank och toa, händer det något med toan när du är ute och du har lite i tanken, ja, då har du din ventil att stänga och kan plocka bort toan och göra rent.

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » fre 11 jan 2008, 17:25

Hej!
En ventil mellan toa och tank kan vara guld värd. I våras köpte jag en elkonverteringssats http://www.bataccenten.se/db/db.pl?artn ... _vara.html
som jag tänkte montera vid lämpligt tillfälle. Tiden gick och en dag när jag skulle pumpa ur toan var det tvärstopp. Hög tid att installera elunderdelen, började skruva i sär mellan pump och backventil för att i möjligaste mån slippa få innehållet i slangen på durken. Det lyckades delvis men det blev ett mindre trevligt saneringsjobb. Tur att jag inte är kräkmagad. Ångrade att jag inte hade satt dit elkvarnen tidigare. Elkonverteringen var ett lyft, ett tryck på knappen, spolat och klart. Konverteringssatsen är den variant som har en impellerpump för spolningen och kombinerad kvarn och centrifugalpump för tömmning. En ventil vid utloppet på pumpen är bra att ha eftersom backventiler alltid läcker mer eller mindre.
Fördelen med eltoa är att risken för stopp är praktiskt taget noll under förutsättning att ingenting annat än vanligt toapapper används.
Jag har även moddat handtaget till avloppsventilen så att jag slipper lyfta durken för att komma åt att tömma tanken.
Beträffande ditt roder så har du väl slipat av lite bottenfärg varje år, och har det inte blivit flagor som släpper kan du nog lugnt fortsätta som förut. Har du haft båten sen den var ny? Jag köpte min Winga 750 sensommaren 2006.
/Karl-Magnus

Rune Johnsson
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
Ort: Kungälv

Inläggav Rune Johnsson » tis 15 jan 2008, 18:37

kalle skrev:Hej!
En ventil mellan toa och tank kan vara guld värd. I våras köpte jag en elkonverteringssats http://www.bataccenten.se/db/db.pl?artn ... _vara.html
som jag tänkte montera vid lämpligt tillfälle. Tiden gick och en dag när jag skulle pumpa ur toan var det tvärstopp. Hög tid att installera elunderdelen, började skruva i sär mellan pump och backventil för att i möjligaste mån slippa få innehållet i slangen på durken. Det lyckades delvis men det blev ett mindre trevligt saneringsjobb. Tur att jag inte är kräkmagad. Ångrade att jag inte hade satt dit elkvarnen tidigare. Elkonverteringen var ett lyft, ett tryck på knappen, spolat och klart. Konverteringssatsen är den variant som har en impellerpump för spolningen och kombinerad kvarn och centrifugalpump för tömmning. En ventil vid utloppet på pumpen är bra att ha eftersom backventiler alltid läcker mer eller mindre.
Fördelen med eltoa är att risken för stopp är praktiskt taget noll under förutsättning att ingenting annat än vanligt toapapper används.
Jag har även moddat handtaget till avloppsventilen så att jag slipper lyfta durken för att komma åt att tömma tanken.
Beträffande ditt roder så har du väl slipat av lite bottenfärg varje år, och har det inte blivit flagor som släpper kan du nog lugnt fortsätta som förut. Har du haft båten sen den var ny? Jag köpte min Winga 750 sensommaren 2006.
/Karl-Magnus
Jag köpte min 750 i Stengungsund i maj 2006 och lyckades utan större problem hitta hem till Nordöhamnen.
Jag tog bort gamla toaletten (Brydon, orginal från 83) i söndags utan större problem. Lite frostskyddsvätska kom på durken men inget äckel.
Färgen för övrigt känd från reklamTV. Toaletten var gammal och sliten och det blir tevligt med lite nya grejor. Satsar nog på en handjagare, tycker om enkla grejor.
Beträffande rodret så kanske det har en har en genomskinlig primer som hindrar vattnet från att ta sig in i plasten?
En annan sak: På infarten till Marstrand, vänster sida, båtvarv gavel, ligger en 750, snygg som......
Helt vitmålat skrov, bogpropeller, innertak med lucka över förarplats och säkert inte nog med det.
Vore roligt om ägarn ville skiva lite om sin båt. Han har säkert inte tummen mitt i handen.

Rune Johnsson
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
Ort: Kungälv

Skitsaken

Inläggav Rune Johnsson » tis 22 jan 2008, 20:52

Var inne på Biltema i dag. Deras manuella toalett verkar ha samma "skruvhålsmått" som den gamle Brydonorginalet. Jag skulle i så fall slippa göra nya hål för montaget.
Nån som har erfarenhet av den toaletten? Ser inte så påkostad ut. :D

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Skitsnack/Ersättning gamla brydon

Inläggav winga78 » sön 09 mar 2008, 13:13

Se även tidigare skitsnack (toalettips 2007) under Winga78/Egna erfarenheter/toalettips

Rune Johnsson
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
Ort: Kungälv

Re: Skitsnack/Ersättning gamla brydon

Inläggav Rune Johnsson » mån 10 mar 2008, 19:55

winga78 skrev:Se även tidigare skitsnack (toalettips 2007) under Winga78/Egna erfarenheter/toalettips
Har läst inläggen på (toalettips 2007) , men det det helt nytt istället.
Har fått problem med en ny slang mellan tank och havet. Slangen är 51mm. Finns ingen luktfri. Köpte en bit sugslang men den är alldeles för hård. Blir det en avgasslang igen?

nyrelli
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 21 dec 2007, 00:26

Re: En skitsak

Inläggav nyrelli » lör 09 aug 2008, 00:02

Läser med stort intresse inläggen om skitsaken då jag kommer att behöva göra något åt toaletten snarast. Det luktar vidrigt när man pumpar och någonting verkar ha gått i baklås eftersom vi får in "septitankvatten" i toaletten vid spolning. Tanken är att byta toalett och alla slangar helt och hållet och det lutar åt någon av de billiga toaletterna (ca 800kr). Det verkar rätt enkelt att byta ut själva toalettstolen men är det någon som vet hur jag kommer åt septitanken för att byta slangarna? Den verkar vara helt inbyggd bakom köksinredningen i min Winga 78, stämmer det och hur mycket av köket behöver jag demontera för att komma åt tanken?

Stort tack på förhand!

/Johan
Actinia Dalarö

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: En skitsak

Inläggav Sune » lör 09 aug 2008, 14:00

Hej Johan !

Vad gäller septitanken så har jag själv umgåtts en längre tid med att ersätta plasttanken mot en rostfri sådan, tyvärr är det ingen enkel operation - hela pentryt (eller delar därav) måste demonteras och jag har inte helt klart för mig hur det skall ske på enklaste sätt ! I mitt fall är det ju en W 87, men det bör väl ej vara någon större skillnad på W 78 !? Jag samlar mig nu för att utföra detta arbete under kommande vinter !!
Vad gäller toaletten så rekommenderar jag dig att se på Jabsco, den "nya" modellen därifrån har ju en låsning så att det ej kommer tillbaka något från septitanken ! Jag har själv monterat en sådan - i mitt fall räckte det att byta till en komplett ny pump som passade på den befintliga toaletten som var av fabrikat Jabsco !
Glöm ej att byta slangen samtidigt mellan toaletten och tanken, detta bör du väl komma åt även på W 78 - har den hängt med ett tag så luktar det "igenom slangen" !

Lycka till

Hälsningar Sune

LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Re: En skitsak

Inläggav LHH » mån 11 aug 2008, 08:45

Hej Wingavänner.
Jag har bytt slangen (gastät) mellan septitanken och toaletten. Mycket riktigt sitter slangkopplingen bakom pentry - jag borrade och sågade ett hål bakom spisen.
Hålet är täkt med en täckskiva av plyfa. Jag bytte gasslangen till spisen samtidigt eftersom den hade några år på nacken.

Genom att titta (akterut) in i utrymmet ifrån toaletten kunde jag få en uppfattning om var hålet borde tas. Borrade 2mm hål och lät borren sitta kvar för att få bättre referenser till nästa mätning. När jag sågat upp hålet (lite större än en bilstereo) var det inga problem att byta slangen.
OBS! Se upp så att du inte borrar och sågar i septitanken när du tar hålet.


Toalettstolen blev bytt till en ny handpumpad eftersom min toasits var sönder och att packningarna i pumpen inte höll riktigt tätt "bakåt". Det blev billigare att byta hela toan än med reservdelar!
Ifall jag förstått det hela korrekt kan man byta packningar i pumpen (ifall man får tag i detta) och då ska pumpen hålla tätt igen - även bakåt. Eftersom konstruktionen fungerat ifrån början (och under minst 15 år) ska man kanske tänka en gång extra innan man sätter in fler "mojänger" - läs ventiler med slangar och kopplingar - som kan läcka och gå sönder. Klart att det underlättar vid rengöring av pumpen om detta behövs men hur ofta uppstår detta problem?
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster