Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Inläggav Nr. 52 » tis 31 mar 2020, 22:38

Är det någon som har erfarenhet av byte från VP MD11C (23 hk) till en Solé Mini 29 (27 hk) med adapter för VP S-drev 110S?

Såg en Winga 78 sommaren 2019 eller 2018 på Vrångö (Gbg:s skärgård) som hade bytt till just en blå Solé. Pratade med ägaren men tyvärr tog jag inget foto och ej heller frågade vad han heter, ej heller båtens namn. Tacksam om någon som bytt motor kan höra av sig här på tråden. Nyfiken på hur mkt jobb som behövdes för ändringar eftersom Solén tydligen är "spegelvänd" så många anslutningar hamnar tydligen på andra sidan motorrummet. Även om andra motorval gjorts än till Solé, är det intressant höra. Ev kan Vetus-motorn vara samma som Solé, dock ej säker.

Anledningen till mitt motorbyte är att hon börjat bli mkt svårstartad, ibland mellan 30-40 varv, ibland mer..... börja ledsna :(
Lämnade in topparna för renovering (byte av båda spridarspetsarna + 4 ventiler inkl styrningar), efter montering och provkörning KVARSTOD felet, höll på att krevera. Felet var att hon reagerade inte på gasen i början, trots ordentlig luftning av hela systemet. När hon äntligen gick igång med bl.a. startgas, var hon helt normal och svarade fint på gasen. Innan start var det dock mesig stråle fram till båda spridarna trots fullgas. Expertis tillfrågades, det kan vara fel på Bosch insprutningspumpen som inte gav sina ca 120 kg tryck alt. regulatorn inne i pumphuset. Detta innebär inlämning för service för några tusen, var felet inte det så var det eventuellt regulatorn... som inte tillverkas längre :evil: Dessutom skall tydligen motorn lyftas ur för att komma åt regulatorn för demontering...

Alltså, här gäller att bryta i tid. OM det skulle kunna åtgärdas... vad kunde då hända härnäst med en ca 40 år gammal motor?
Därmed kom tankarna att slå till på en helt ny motor, troligen ända vettiga och ekonomiska utvägen på sikt.

Därmed har jag två helt nyrenoverade toppar till försäljning till en VP MD11C, om någon är intresserad.

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Inläggav kenols » tor 02 apr 2020, 08:46

Hej, hade liknande problem på min MD17 i W87 för några år sedan. Fastnade då för en Vetus som liksom Sole bygger på Mitsubishi, fast den är gul til färgen. Nöjd så här långt. Jag valde en M4.45, men kunde nog ha räckt med en mindre. Jag har beskivit lite på forumet. Har du frågor får du gärna höra av dig. Båten finns i Hovås
Mvh Keneth

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Inläggav Nr. 52 » mån 20 apr 2020, 22:16

Hej Kenols.
Lite för mkt skillnader gällande båt och motor för jämförelse. Du 87 och jag 78. Din motor sitter rättfram, min bakvänd med långt avstånd mellan S-drev och roder. Olika motortillbyggnader runt Mitsubishin, dessutom olika styrkor. Troligen olika eldragningar. Men dyker det upp något så hör jag av mig. Röjt runt i båten i dessa dagar för att dokumentera eldragningarna, inte helt lätt jobb med landström, solcellspkt, med ledningar både hit och dit. Detta för att det blir ju ny ledningsmatta från nya motorn till ny instrumentpanel, men övriga komponenter som landström mm ingår ju inte i motorinstallationen av återförsäljare. Skall bli spännande se hur detta skall gå.

Mvh Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Inläggav Nr. 52 » sön 10 maj 2020, 23:22

Ny har jag bytt motorn!! :D

Kändes skönt att plocka ut den gamle 40-åringen, litade ju inte fullt på henne.
Målade motorrum med vit 2-komp. färg och klädde om med tunn foliefilm, 10 mm skumgummi inköpt Biltema.
Tog inte bort den gamla skumisoleringen ca 30 mm tjock, utan köpte limspray på Biltema (fanns ej på Hjärtmans eller SeaSea).
Detta funkade riktigt bra, att spruta limmet direkt på skumgummit (efter att ha dammsugit) och även på den självhäftande sidan på folien, så limmet blev kompatibelt med varandra, det hugg direkt även på det gamla nästan pulveriserade skumgummit.
Fick köpa ny sjövattensil, då de gamla anslutningarna var 16 mm, nya anslutningarna blev 19 mm som Solé´s garanti begärde för tillräckligt kylvatten. Även en vaccumventil köpte jag till som rekommenderades. Åf LA Marin från Nol hjälpte mig med installationen, kan rekommenderas då han gjorde ett snabbt och bra arbete. Maskinen hämtade han hos grossisten Solé DieselPower i Kungsbacka. Prislapp på motorn ca 64.500:- + lite annat i reservdelar o arbete, totalt ca 75.000:- gissar jag (har inte fått fakturan ännu).

Skall försöka få in några bilder jag förminskat ner till ca 800 kb, om jag nu lyckas, vet ej.
NEJ, det funkade inte!! :evil: Fixar inte detta med "url", jag vill kunna infoga en bild som vanligt.... klistra in eller föra över.

// Bengt

BennyV
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 09:33

Re: Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Inläggav BennyV » fre 05 jun 2020, 09:33

Kul 👍

Kostade arbetet bara 10 000 kr?

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Inläggav Nr. 52 » fre 12 jun 2020, 23:24

Nu har jag fått fakturan, den var på 75.000:-, dvs ca 10.000:- i arbete. Faktum var att i offerten stod arbete mellan ca 20.000 - 35.000:- beroende på hur mkt arbete kunden gör själv. En del gör allt arbete själv och då levererar bara åf motorn. I mitt fall tog åf den gamla VP MD 11c i retur för 5.000:- vilket var bra men den innehöll då två helrenoverade toppar för ca 10.000:- så lite back gick jag ändå på detta. Nu gjorde jag rätt mkt arbete själv i motorrummet, men fick ändå hjälp med dragning av nya + och - kablar, övergångar från 45 mm till 50 mm avgasstos, från 16 till 19 mm sjövattenslang, ny sjövattenfilter och ny vaccumventil, ny 8 mm returslang för diesel. Nya kabelmattan drog jag själv och kopplade in (fick borra upp vissa hål för genomgångar). Nu till det stora jobbet: Rensade upp många gamla elsladdar i styrbords akterkoj ("elcentralen") efter identifiering vart de tog vägen, upp och ut och in i olika hål, ett jobb som tagit ca 14 dagar, här behövde man inte gå på yoga eller gym :lol: Nu startar Solé motorn på 1-2 varvet, vilken skillnad mot trötta VP:n :D

BennyV
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 09:33

Re: Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Inläggav BennyV » mån 15 jun 2020, 14:13

Ok, ändå rimliga pengar för arbete tycker jag 👍

Får se om jag gör ngt åt detta i framtiden, motorn funkar som den ska så får nog bli ngt mer allvarligt problem innan man väljer att byta ut den. Även om det hade varit ett kul projekt! 🙂

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Motorbyte 78:an, till en Solé Mini 29

Inläggav Nr. 52 » ons 01 jul 2020, 22:39

Bild på nya motorn, Solé mini 29, på 27 hk.

Hälsn. Bengt.
Bilagor
Sole 27 hk.jpg


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster