"Rullbom-låset" på masten.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
andWal
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 23:07

"Rullbom-låset" på masten.

Inläggav andWal » tis 14 maj 2013, 15:07

Hej.

Någon som har koll på om den genomgående skruven genom det bleck som ska låsa rullbommen har en mutter på insidan av masten. Jag saknar nämligen själva låsningsfunktionen (fjäderbricka?) på mitt bleck, detta gör att om jag låser och bommen rör sig en millimeter så trillar "låsningsläget" ner och bommen rullar. Jag tänkte helt sonika köpa mig en fjäderbricka och försöka återställa funktionen med låsningen av bommen.

Förmodar att man ska kunna reva genom att rulla ner lite av storen på bommen - gör ni/någon så?
Anders Wallentin
Winga 78'an Mione nr. 47

___/)____/)________

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: "Rullbom-låset" på masten.

Inläggav winga78 » lör 18 maj 2013, 10:57

Hej AndWal
Jag kan skicka ett foto på hur det skall se ut. Vet inte hur man gör det på forumet men du får mejla mig.

Själv så har jag ordnat revning genom att förse storseglet med travare och revlina i bomen till akterliket.
Balouette

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: "Rullbom-låset" på masten.

Inläggav Nr. 52 » mån 20 maj 2013, 11:44

Hej Anders.
Min låsning sitter dock kvar då den "låser" sig mot masten på något sätt, har inte haft detta problem.
För egen del anser jag inte behovet av revning är så stort att jag använder mig av det, storseglet är ju förhållandevis litet och tål därför rätt mkt vind med det breda skrovet Wingan har alt. släppa av lite på storskotet. Istället har jag prioriterat att kunna ensamsegla när lusten faller på vid lagom vind ca 6-8 m/s med montering av Lazy-jacks som fint fångar seglet. Har dock fått sy om seglet med travare så det lätt löper i masten. Att jag sedan monterat en avlastare på doghouse SB-sida där jag låser fast storfallet efter att ha hissat upp det är helt perfekt, man slipper gå upp på däck vid rullning. Risken finns ju alltid att bommen kan komma farande i obevakat ögonblick just när doghouset skall passeras med risk att kastas i vattnet. När familjen är med känns det också lugnare att sköta allt från sittbrunnen. Använder också den självslående focken som sköter sig själv. Detta har jag betydligt mer användning av än att kunna reva, då jag inte kan använda mig av Lazy-jacksen som sitter fast i bommen/masten. Vid hård vind om jag vill segla, hissas stormfocken eller genuan endast ut lite grand som stötta men det blir ju inte optimalt.

Detta var en annan idé Anders på ditt problem, kanske att du väljer Lazy-jacks och att kunna hissa/hala storseglet från sittbrunn istället...??

Sommarhälsning :D
Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster