Bogpropeller på 78:an?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Bogpropeller på 78:an?

Inläggav Nr. 52 » mån 04 mar 2013, 13:30

Funderar på en bogpropeller då just 78:an är extra knepig att manövrera i trånga hamnbassänger med sidvind. Anledningen har jag hört är (inte bara skepparens utan även) avståndet mellan propeller och roder med den "felvända" motorn på 78:an, som är betydligt längre än på 87:an med rättvänd motor. Effekten med det längre avståndet gör att båten reagerar betydligt sämre vid låga farter, speciellt vid backning. Om det ligger något i detta är ovisst men jag lämnar den problematiken tills vidare.

Till monteringen i 78:an blir jag tvungen skära bort vattentanken då bogmotorns placering blir just under tanken. En idé är, då bogmotorn troligen kommer att ta upp all plats på höjden under den främre tvärgående sittdynan, att lägga en väv- eller plastvattensäck framför bogmotorn och fram under utrymmet i förpikens garderobsdurk. Givetvis får en plywoodskiva plastas upp som ett extra skott framför bogmotorn (som mothåll för tanken). Detta skott kan möjligen vinklas något akterut på var sin sida om bogmotorn. Vattensäcken kan å andra sidan börja längre föröver, redan under garderobens durk där det mindre utrymmet ändå är tomt. Där kunde säcken också bygga något på höjden som skulle medföra en högre durkyta i garderoben, men vad gör det...

Jag tänker mig att vävtanken då kommer att få ett utseende i båtens längdled som ett "liggande L" med högsta punkt under den förhöjda garderobsdurken. Detta innebär något mindre vattenutrymme men kanske ändå acceptabelt mindre... från 120 lit till kanske ca 80-90 lit? Man kanske också lätt kan ta ur vattensäcken för rengöring/förvaring under vintern inomhus vid behov. Dock blir det nog svårt montera en vattentanksmätare på säcken, men kanske kan lösas på annat sätt.
Detta var lite av mina funderingar...

Är det någon som installerat eller har en bogpropeller på just en 78:a? Tacksam för tips/synpunkter/bilder, kanske det är fler som har dessa funderingar?
Sedan kan man fundera om det här med bogpropeller är värt både jobb som material, med en kostnad runt 15.000:-?
Men det är ju en annan sak, nu pratar vi tekniska lösningar.

/Bengt :idea:

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster