Ratten fastnat

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Ratten fastnat

Inläggav winga78 » lör 21 jul 2012, 18:01

Ratten på minWinga 78 har fastnat. Den går inte att vrida. Dessbättre går det att styra med rodret när jag frikopplar ratten.
Någon som vet hur man löser det? Kan man ta isär något själv och fixa det eller måste man till varv?

Befinner mig på semestersegling Västerås- Öland, just nu Valdemarsvik. Ingen katastrof , nu får man stå ute och huttra som riktiga :D segalre men det är lite besvärligt i alla fall.

Ett problem till, tar det på separat tråd; kan inte dra ut avstängningsspaken för motorn, den har ochså fastnat. Lösning?
Balouette

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Ratten fastnat

Inläggav Nr. 52 » mån 04 mar 2013, 14:11

Hej. Tiden har gått så du har säkert fixat detta för längesedan, men intressant ändå höra ditt svar.
Min ratt glappar (några centimeter, troligen en sliten kuggkrans/kedja bakom ratten), skall förhoppningsvis åtgärdas i vår (2013) innan sjösättning. Däremot när man använder rorkulten och inte har kopplat loss ratten, är rorkulten mycket trög, går knappt att styra med (blir fel utväxlingsförhållande åt det hållet). Rorkulten är lätt och följsam vid losskoppling. Alltså sitter felet troligen någonstans i vajern. Någon sa att dra ur vajern och smörj upp den, vajern består av en massa kulor som ev. kan rosta fast. Sedan återstår vad finns för skit kvar i vajerhöljet...? Bäst är att byta ut vajer o hölje för min del. Vet att en annan Winga inte hade det motståndet att styra med rorkult med inkopplad ratt, så det måste vara skit i mitt vajerhölje. Kanske var det rost/skit i ditt vajerhölje också som till slut "låste" ratten eller annat mekaniskt fel?

Betr. stoppknappen, har jag erfarenhet. Vi fick inte igång vår motor efter att vi seglat. Det visade sig att stoppknappen fastnat i intryckt läge! Till slut fick vi ut den och motorn startade. Felet var att stoppreglaget utanpå motorn gav en slags hävstångssverkan på själva stoppknappen som gick in i motorblocket (reglaget trycket inte rak på utan "glider" åt sidan vid intryckning), varvid den mjuka mässingstången kröktes något efter många års stoppande (kanske 25-30 år), därav att stoppknappen fastnade inne i blocket. Jag fick lirkat ut stoppknappen från motorblocket (en rund mässingstång på några centimeters längd, som är instucken löst i motorblocket för att i sin tur trycka på annan anordning inne i motorn för stopp) satte denna i skruvstäd (med skyddsbleck, viktigt) och klämde den rätt med skruvkäftarna så krökningen försvann. Därefter putsning med smärgelduk runt om så den blev fri från föroreningar. När den var fint mässingsgul blev den insmord i lite konsistens fett, intryckt i sitt hål igen i motorn. Nu kändes att den gick lätt ut och in i hålet (är fjäderbelastad inne i motorn som gör att mässingstången trycks ut hela tiden). Därefter har jag aldrig haft något problem med stoppknappen. :D

/Bengt.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Ratten fastnat

Inläggav winga78 » mån 04 mar 2013, 15:44

Hej och jodå, problemet är löst, åtminstone delvis Resten fixas till våren!
Så här var det:
Låg i naturhamn, det var kallt och körde värmaren(original Webasto). På morgonen gick det inte att vrida ratten, ej heller att rucka stoppknappen. Tänkte följa teleflexkabeln för att se om det hänt något med den och när jag öppnade panelen där även värmaren sitter visade det sig att varmluftslangen vid utblåset från värmaren hade lossnat. Det hade då blivit grymt varmt inne i utrymmet. Höljet till teleflexvajern för styrningen och höljet för vajern till stoppreglaget hade smält ihop och därmed klämts ihop runt resp. vajer så att de inte gick att rucka. Helt otroligt vilket onödigt fel och dyrt blev det också, suck!
Dessutom hade smältsäkringen för värmaren bränts av så vi fick klara oss utan värme tills jag hittade det felet och en ny smältsäkring.
Fick tag på en ny teleflexvajer till styrningen som dock visade sig vara lite för kort vilket reducerade ratt/roderutslaget med ca 30 grader. Bökigt vid hamnmanövrer som du förstår. Vajern levererades av Comstedt vilka f.ö. levererade all vajrarna till Wingan på sin tid. Dom kände väl till Wingan och sa att det skulle passa vilket tyvärr visade sig vara fel.
Lösningen på det problemet blev att kapa höljet på den gamla teleflexvajern och ta bort den bit som var smält/deformerad (ca 10 cm). I det sammanhanget passade jag på att smörja in vajern med fett. Vajern består av en grov flertrådig stålvajer med påpressade(?) metallkulor som matas fram och tillbaka av kuggarna i växellådan bakom ratten. Jag kommer nu till våren att byta ut den nya (för korta)vajern mot den gamla. Ny stoppvajer har också införskaffats och skall ersätta den elkabelstump som provisoriskt har funkat som stopptamp direkt på motorreglaget.
Blir lite förvånad när du skriver att du trycker in stoppknappen. Jag har ett handtag på instrumentpanelen som man drar ut. Handtaget är kopplat till en vajer som går till stoppreglaget på motorn. Du har kanske bytt motor, jag har kvar MD11C som fanns i original.
Sensmoral: se till att slangen till värmarens utblås och naturligtvis avgas sitter fast som attan!

Betr. glapp i ratten; jag tror det är helt normalt, jag har det också och det stör mig inte....vi har ju inga racerbåtar precis :D . Däremot kan det vara en bra ide att dra ut vajern ur höljet, göra rent och fetta in. När du ändå håller på, ta loss växellådan bakom ratten, öppna den och se till att det finns fett på kuggarna.

/sven
Balouette

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Ratten fastnat

Inläggav Nr. 52 » mån 04 mar 2013, 21:43

Hej Sven.
Misstänkte det var något mekaniskt då det blivit tvärstopp på vajern. Lurigt det där med utblåsslangen som lossnat, antar du menar al-slangen ca 10 cm diam och inte den smala avgasslangen, som hade lossnat?

Till avgasknappen: Jag har också en dragknapp på instrumentpanelen samt en vajer ner till reglaget invid motorn. Men reglaget, om jag nu minns rätt, består av en hävstångsliknande grej som är fastsatt i centrum så när jag drar i stoppvajern åker den del som vajern sitter i mot vajerinfästningen och underdelen åker åt andra hållet, dvs trycker till den lilla mässingsknappen som i sin tur åker in i motorn och stoppar densamma. Jag har samma motor som du, MD 11C, som inte verkar bytt.

Ang. ratten så skall jag ta loss denna så fort kylan släpper, problemet är att jag har autostyrning med en svart plastkrans på insidan ratten (mellan ratt och intstr.panel) som måste loss på något sätt för att kunna demontera växelhuset bakom instr.panelen. Men du har kanske inte autostyrningen som delvis hindrar vid demont?

/Bengt.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Ratten fastnat

Inläggav winga78 » mån 04 mar 2013, 22:57

Dessbättre var det Al-slangen och inte avgasslangen, då hade jag nog gått upp i rök ;-)

Aha, då förstår jag. Ska kolla det du beskriver, min dragknapp går onödigt trögt och då kanske din fix kan hjälpa.

Jaså, du har autostyrning, hm vilken lyx! Själv så har jag en Simrad roderautomat, funkar också. Antar att du kan frikoppla autostyrningen, den hänger väl inte med när du har ratten inkopplad, i så fall kan det kanske vara autostyrningen som krånglar. Det visar sig när du river bakom rattpanelen. Hoppas du är liten till växten eller har något litet barn att skicka in i luckan :wink: .

Lycka till!
/sven
Balouette

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Ratten fastnat

Inläggav Nr. 52 » mån 04 mar 2013, 23:54

Jo det känns lyxigt värre men den följde med vid köpet men funkar tyvärr inte ihop med min GPS Garmin, så den kan styra upp vid avdrift. Detta får jag justera själv med att trycka på plus eller minusknappar på Autoheilm aggregatet (gammalt sådant). När autostyrningen är inkopplad kan jag inte röra ratten ens 1 cm, den är hellåst då och skall så vara då ratten styrs via elektriskt drev. Vid frikoppling går ratten helt normalt igen.

Min stoppknapp går ändå trögt trots att jag oljat upp det hela som jag skrev, möjligt stoppvajen ligger snävt i svängarna som standard och därför kärvar... har hört att andra Wingaägare också har något tröga stoppreglage att dra i.

Nu ser vi fram emot våren och allt fejande och putsande. Sedan får vi se vart färden bär i år, mot Läsö igen eller norrut...

Tips:
Det bästa jag gjort:
att ha dragit ner storfallet till sittbrunnen på utsidan, sköter allt därifrån och seglen faller ner via lazyjacksen perfekt i sitt läge på bommen. Underbart då man ensamseglar :D
att ha monterat ett ankarspel under bb:s akterkoj med band ut genom akterspegeln intill fönstret och med en fällbar ankardävert med ett bruceankare i, du kan se bilder på montering i egen tråd jag skrivit om detta :D

Trevlig sommar!
/Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster