Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).
Postat: tor 21 okt 2010, 23:42
Det är den stora frågan. Tre sorters diesel finns tydligen betr. färgning, sedan har vi miljöklass, sedan skatteklass, sedan vilken energi ger visst bränsle, vissa kallar en sort för "bunkerolja" andra för "villaolja", vissa för "diesel för yrkestrafik"..... och det vi tankar dieselbilarna med på tappen, vilken typ är det, gul eller vit? Visst kan man bli virrig
Läser man på "Bryggsnack", är ideérna och förklaringarna många... men kom man fram till något.. tveksamt. Nu efterlyses fakta, finns det någon SOM VET och inte gissar. Ex. märks det på motorgången, ryker den mer, är det mindre smörjtillsats i den ena sortens diesel, den gröna verkar vara mer trafiksäker/driftsäker, den gula (för fritidsskeppare som säljs på sjömackar för ca 1:- dyrare/liter) är tydligen mer bakterievänlig med farliga driftstopp framför grynor och skär i hög sjö som följd.....är det meningen att vi skall framföra vår båt med familj utefter kusten med detta osäkra bränsle? Visst finns medel att hälla i, ex. "GrotaMar 71", men vad vet vi om dess följder och effekter med en kostnad strax under 800:-/litern. Sedan finns ofärgad diesel som tydligen inte är detsamma som gul diesel... Frågorna är många, helt klart.
Jag tror det finns ett stort allmänintresse i dessa dieselfrågor... kom gärna med egna erfarenheter och synpunkter. Den som har fakta på dessa frågor är mer än välkommen att ge sig in i dieselsnacket.
Någon som känner sig frestad att fatta tangentbordet?
/Bengt.

Läser man på "Bryggsnack", är ideérna och förklaringarna många... men kom man fram till något.. tveksamt. Nu efterlyses fakta, finns det någon SOM VET och inte gissar. Ex. märks det på motorgången, ryker den mer, är det mindre smörjtillsats i den ena sortens diesel, den gröna verkar vara mer trafiksäker/driftsäker, den gula (för fritidsskeppare som säljs på sjömackar för ca 1:- dyrare/liter) är tydligen mer bakterievänlig med farliga driftstopp framför grynor och skär i hög sjö som följd.....är det meningen att vi skall framföra vår båt med familj utefter kusten med detta osäkra bränsle? Visst finns medel att hälla i, ex. "GrotaMar 71", men vad vet vi om dess följder och effekter med en kostnad strax under 800:-/litern. Sedan finns ofärgad diesel som tydligen inte är detsamma som gul diesel... Frågorna är många, helt klart.
Jag tror det finns ett stort allmänintresse i dessa dieselfrågor... kom gärna med egna erfarenheter och synpunkter. Den som har fakta på dessa frågor är mer än välkommen att ge sig in i dieselsnacket.
Någon som känner sig frestad att fatta tangentbordet?

/Bengt.