... vill bara säga att detta kostar på.... hade just avslutat ett lååååååångt svar som försvann näör jag skulle lägga ut det
Bara att köra igen GRRRRR...så här var det:
Ber om urskäkt för dröjsmålet, har varit svårt få något varv intresserat att offerera, dom har ju fullt och tjänar väl pengar som gräs..
Formarna till Wingornas akterplattform finns hos Plastskador och Montage i Svinninge Marina utanför Åkersberga. Dom tog över dom efter konkursboet. Telefon 08-54027280 eller mail
peter@plastskador.se
Jag har en broschyr från Oskarshamns Marina som visar hur dom ser ut, se nedan.
PLastskador offererar nu så här:
A) Hyra av formar 5000:- /båt+ deposition 10.000:-
B) Dom gjuter och levererar plattform färdig för montage 25.000:-
C) Totalt åtagande inklusive plattform, fullständig integrering med skrovet, badstege, teakribbor, sittyta /ankarbox(?) etc, omlack, vattenlinje etc. Inklusive upptagning/sjösättning av båt 80.000:- (Winga 78) ,……? (Winga 87) .
Samtliga priser inklusive moms. Dom är beredda att lämna viss rådgivning vid alternativ A) och B) "i begränsad omfattning då arbetstrycket är stort.Flexibel diskussion med seriösa kunder"
Vill minnas att dom uppskattade totala arbetsinsatsen för detta till en (man)vecka vilket skulle betyda ca 40 timmar för produktion och komplett montage. Låter lite dyrt om en manvecka stämmer. Vid kontakt, sök Peter Mattisson och hänvisa till samtal med sven angående winga plattformarna.
Har i höstas fört en diskussion om förlängd akter på maringuiden.se , intresserade kan läsa denna tråd
http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... ight=winga där ni f.ö. oxå kan se broschyren från Oskarshamns Marina.
Har oxå haft kontakt med Rolf Eliasson (konstruktören) , han skriver så här
"Den rent teoretiska deplacementsfarten är 2,36 ggr roten ur vågbildningslängden, dvs ungefär vattenlinjelängden (m). Detta för en tung deplacerande båt (Winga 78), med en lätt båt kan konstanten mycket väl vara 2,5, och med en extremt lätt och slank båt bortåt 3. Det intressanta är att fartökningen är proportionell mot roten av längdökningen. T.ex en längdökning från 6,4 m till 7 m innebär 9,4 % längdökning men endast 4,5 % fartökning i runda slängar. I reala termer; 6,4 m ger 5,97 knop och 7,0 m ger 6,24 knop dvs 4,5 %, procenttalen gäller oavsett vilken konstant man använder, men de reala talen blir naturligtvis högre ju längre båten är. Så frågan blir, är 0,27 knops fartökning på öppna bogar värt besväret? På renodlade kryssbogar kommer inte båten upp i toppfart. Sen kan man ju alltid disskutera vad en renodlad kryssbog innebär..."
Jag har nog kommit fram till att avstå från plattformen, för mig gällde det bara prestanda. I övrigt är plattformen ett fantastiskt tillbehör för att stuva diverse bråte (gummibåtar, ankarbox, ungar och griniga medseglare)
Nu har jag skrivit färdigt för andra gången.....hoppas det sitter nu!
Sen är det ju bara

ett halvår kvar till sjösättning, ska vi göra vågen alla på en gång NU!
Hälsningar, sven