Neddragning av fall till sittbrunn

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Pelle
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 11:24

Neddragning av fall till sittbrunn

Inläggav Pelle » mån 23 jun 2008, 17:51

Som nybliven ägare till en 750 ställer jag frågan hur man lämpligen drar ner fallen så att storseglet kan hissas från sittbrunnen.

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Re: Neddragning av fall till sittbrunn

Inläggav kalle » tor 03 jul 2008, 00:03

Hej!
Jag har dragit ner fall m.m. till sittbrunn. Du hittar lite beskrivning i den här tråden viewtopic.php?f=1&t=141&start=0&st=0&sk=t&sd=a Nu skall det gå att ladda upp bilder, så jag gör ett försök.
DSCN04971.jpg
DSCN04991.jpg
DSCN04961.jpg
DSCN05001.jpg
DSCN05011.jpg

Det verkar fungera med bilder. Om du vill ha utförligare beskrivning eller har frågor så står jag gärna till tjänst. Kul att du köpt en Winga 750, vilket nr har du? Jag har nr 15
/Karl-Magnus.

Pelle
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 11:24

Re: Neddragning av fall till sittbrunn

Inläggav Pelle » fre 04 jul 2008, 13:14

Hej!
Tack för de pedagogiska bilderna!
Ett par frågor: blocket under grabbräcket måste ju bryta i två plan - funkar det?
Hur samlar du ihop alla tampar akterut - har jag räknat rätt är det sju stycken inkl. skot och rullfockinhal.
Jag har köpt båt nr 22.
Pelle

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Re: Neddragning av fall till sittbrunn

Inläggav kalle » sön 06 jul 2008, 14:16

Hej!
Det är inget problem med brytblocket, det bryter praktiskt taget bara i ett plan. Det blir ett försumbart vinkelfel. Jo nog blir det mycket tamp på styrbordssidan. Det gäller att inte ha för mycket överlängd på tamparna. Det finns påsar att köpa som man fäster på mantåget, Jag skall skaffa eller sy själv. Det som är mest irriterande är storskotet som blir en ansenlig hög på sittbrunnsdurken när man skotar hem för bidevind. En påse fäst på skottet mot akterruffen skall nog lösa det problemet.
Som du ser så går både storfall och genuafall nu ut på samma sida, det finns en liten skiljevägg alldeles ovanför skivorna så det gäller att se till att fallet kommer på rätt sida om väggen, så att det inte nöts mot denna. Linledaren är hemgjord, men det går ju att använde dom enkla men då bör man montera dom halvt överlappande så att avstånden mellan hålen inte blir för stora. En liten miss har jag gjort. Borde ha en avlastare i stället för råtta till rullfockslinan eftersom jag har uv-skydd i genualiket och inte kapell och det finns en viss risk att råttan släpper när båten är obemannad och en genua som får fladdra fritt ett tag blir förstörd. Det gäller att komma ihåg att slå ett beslagsband runt genuan när man går hem.
/Karl-Magnus.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 73 och 0 gäster