Våren -13 kom oerhört sent, så sent att man hann knappt sätta igång med båten förrän den skulle sjösättas...
Nu skall styrwiren bytas även om båten numera är sjösatt. Är det någon som har kunskaper på området är jag tacksam för tips.
1.
Först hängde det upp sig vid demont av ratten p.g.a. autopiloten som är monterad innan jag köpte båten. Det är en äldre modell av Autohelm med svart plastkrans innanför ratten. Helt solklart är det inte hur demont. skall ske av ratten för att kunna komma åt att ta loss styrhuset innanför panelen, då kransen sitter monterad emellan ratt och panel. Skall försöka läsa på lite hur denna anordning skall demonteras utan att skada plasten, reservdelar kan vara svåra att få idag.
Tillägg 2013-05-02: Har kontaktat Raymarin Sverige AB, som är återförsäljare för Autohelm. Det är bara att dra av (ev. med avdragare som i mitt fall) ratten, därefter följer den runda motorn och den runda tappen med ut. Detta skall praktiseras nu till helgen då jag lånat en avdragare. Återkommer med slutresultatet inom några veckor då ny styrwire är inköpt och monterad.
2.
När man följer det röda styrwirehöljet går detta ner i SB akterkojs underrede från utrymmet där Webastovärmaren står, där ligger wiren ihop med all annan elektronik i en stor svag sväng ner mot durkens nedersta del i en halvcirkel, innan den svänger upp igen och in genom hålet fram till det aktre fästet vid hjärtstocken/plungen. Gjorde en uppskattad mätning på plats av styrwirens totala längd, fick fram ca drygt 5 meter. Detta skulle man säkert kunna minska med ca 1 meter så wiren inte går i en ½-cirkel bland elektroniken ner till nederdelen av durken. Frågan är om någon har erfarenhet att ha bytt styrwiren till en 78:a, och om wiren då gick/går i en båge ner till durkens nederdel?
Misstänker att detta inte är någon standardmontering, utan wiren har nog bytts för flera 10-tals år sedan... Skulle ta ett kort på halvcirkeln, men beskriver läget istället.
Målet är att kunna ensamsegla med Wingan utan att behöva koppla loss ratten. En annan (Winga 87) hade inga problem med detta utan seglade med ratten inkopplad genom att hur lätt som helst endast styra med rodret, så ratten följde med. Antar att konstruktionen här är densamma på båda båttyperna...

Intressant veta om dels, andra 78:or är lika tröga med att vrida på roderkulten, MED ratten inkopplad och
dels, om den röda styrwiren går ner i en halvcirkel ner till botten under all elektronik under SB akterkoj?
Mvh
Bengt.