Nerdragning av storfall

Här kan övriga ämnen som berör Winga 87 diskuteras
donnerfjord
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 15:31

Nerdragning av storfall

Inläggav donnerfjord » ons 05 okt 2011, 20:31

Jag önskar tips om hur jag lämpligast kan dra ner storfallet till sittbrunnen!

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Nerdragning av storfall

Inläggav Sune » tor 06 okt 2011, 08:31

Hej !

Jag har i tidigare inlägg informerat om hur jag har dragit ned storfallet på min W 87 !
Vid montage av Sailtainer segelbom utfördes dessa förändringar, låter nu storfallet gå ut från masten på babords sida och via brytblock monterat på rufftaket har jag dragit både storfall och inrullningslina via hål (och rör) under "babords vindruta" till en winsch som jag har monterat på den fria ytan över toalettens tak.
Detta fungerar i mitt fall alldeles utmärkt och slipper nu att gå ut på däck - en bra "pensionärslösning" !
Min båt finns i Göteborg om du vill se lösningen live...

Mvh

Sune Almqvist

donnerfjord
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 15:31

Re: Nerdragning av storfall

Inläggav donnerfjord » lör 08 okt 2011, 09:44

Tack Sune! Är winschavlastare nödvändig?

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Nerdragning av storfall

Inläggav Sune » sön 09 okt 2011, 09:17

Hej igen !

Ja, det är korrekt - det glömde jag berätta att på insidan (mellan vindrutan och winschen har jag monterat en winschavlastare).
I mitt fall blev det en Spinlock XAS trippel (en avlastare i reserv, har även tre genomföringar).

Sune

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Nerdragning av storfall

Inläggav winga78 » sön 04 dec 2011, 15:15

Hej,
Jag har valt en enklare lösning på min Winga 78. I stället för att dra in storfallet i doghouse som Sune har jag dragit storfallet via brytblock utmed teaklisten på sidan om doghouse, skruvat fast en avlastare nära akterkanten på teaklisten och kan på så sätt använda den befintliga winschen på sittbrunnssargen. Funkar jättebra också.
Nu vet jag ju inte om 87:ans doghouse också har teaklist runt doghouse nedrkant.
Man bör kanske fundera på om man vill dra på babords eller styrbords sida. I mitt fall gäller styrbord. På babords sida har jag cunningham och uthal på samma sätt som storfallet.

Att dra storfallet till sittbrunn/doghouse förutsätter naturligtvis att man bytt ut repliket i seglet till travare. Kanske är så i original på 87:an, dock inte på 78:an.

Husomhelst, ett lyft att slippa gå upp på däck.
Balouette


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster