Pumpen i kölsvinet ; var finns den ?

Här kan övriga ämnen som berör Winga 87 diskuteras
Benny
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 27 apr 2010, 09:24
Ort: Esbo , Finland

Pumpen i kölsvinet ; var finns den ?

Inläggav Benny » ons 19 maj 2010, 09:57

Hejsan ,
Är en ny Winga 87 ägare och har inte lagt mig ännu i detalj in i var all utrustning och dylikt finns i båten .
Märker att jag har , av ngn orsak , sötvatten i kölsvinet (checkade i luckan framför nedgången till förruffen) och vattenivåkännaren vill inte (kan inte?) starta den elektriska pumpen (torde finnas i maskinutrymmet , men var?) .
Det kan ju bara vara ngt att göra med dåliga elkontakter eller så men har ngn erfarenhet av pumpens placering?
Varifrån kommer vattnet ( fanns ca 4 cm från början då vi startade vår nygamla båts hemfärd från Sveariket till Finland men hade inte ökat då vi kommit fram efter 3½ dag ) ; kan det bara vara kondens ?
Många frågor men kanske ngn har svar ?
:D mvh
Benny

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Pumpen i kölsvinet ; var finns den ?

Inläggav Sune » ons 19 maj 2010, 19:01

Hej Benny !

Länspumpen till "kölsvinet" är i min båt placerad babord om motorn i motorrummet på skottväggen, kanske det dock kan finnas olika montage beroende årsmodeller etc. (min båt är från 1980 med nr: 173)
Det vatten du finner i kölsvinet kan ju även komma från toalettutrymmet, det är ju meningen att denna pump skall pumpa ut vatten om man duschar etc.

Hoppas att du blev något klokare !?

Hälsningar Sune Almqvist

Joacim
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 09:54

Re: Pumpen i kölsvinet ; var finns den ?

Inläggav Joacim » mån 20 sep 2010, 11:03

Hej,
Jag är också ny Wingaägare sedan maj och har ställt mig samma fråga - vart kommer vattnet ifrån !?! Om man öppnar bägge luckor som finns i golvet nedanför trappan, så ser man att det finns en lite rörstump som kommer ut i det främre utrymmet - men från var !?
Vi har aldrig använt toaletten som duschutrymme, varför det inte kan komma därifrån.

Jag tror att det från fabrik var installerat en sk självläns, men att många bytt ut denna till en elektrisk pump pga säkerhet - då det sägs att sjävlänsen i sig läkt.

Skulle vara tacksam om det finns någon som har en rimlig förklaring till vart vattnet kommer ifrån !


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster