Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Här kan övriga ämnen som berör Winga 87 diskuteras
Per
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 20 okt 2019, 21:53

Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Inläggav Per » lör 02 nov 2019, 22:59

Jag har netop köpt en Winga 87. På vag hem til Dänmark med båten, bröt roderet av båten. Roder stammen var totalt korroderet/rustet gennem. Så nu har båten inget roder och ingen finne foran roderet. Varvet skal bygge et nytt roder och finne, men har ingen ritninger/tegninger. Er der nogon derute som har detail ritninger over roderet ? eller bettre endnu, har et ekstra roder jag kan köpe ?
Ledsen för språket, och bedsta Winga hilsninger från Per Svendsen

Micke-A
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 14 sep 2016, 13:22

Re: Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Inläggav Micke-A » lör 09 nov 2019, 10:11

Hej Per!

Jag hoppas att du har fått hjälp med rodret men hör gärna av dig annars så kan jag försöka hjälpa till, om inte annat med mått från befintligt roder.

Kan även tipsa om Facebook gruppen "Winga sailingvessels worldwide" som är lite mer aktiv än detta forum för tillfället.

Per
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 20 okt 2019, 21:53

Re: Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Inläggav Per » fre 15 nov 2019, 14:07

Hej Micke,

Jag har netop hittats en annan Winga 87 i Danmark. Så jag behöver inte ritning/bilder af dit roder. Men tack så mycket för ditt erbjudande, och ha' en bra helg :-)

Bedsta Winga hilsningar

Per Svendsen

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Inläggav kenols » lör 16 nov 2019, 18:03

Tråkigt att höra om ditt roderhaveri Per,
Kan du berätta mer om vad som hänt?
Har nu några råd till andra Winga ägare om vad man ska kolla, så att man inte råkar ut för samma problem?
Själva roderstocken är väl rostfri och borde väl inte rosta av?
Lycka till med att tillverka ett nytt roder!
Kenneth Olsson

Per
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 20 okt 2019, 21:53

Re: Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Inläggav Per » tis 19 nov 2019, 22:31

Hej Kenneth,

Ja, det var inte så gott at ligge utan styrning på båten, men som man säger, "allt som inte dödar dig, gör dig starkare" :-) Vi blev bugseret til Abbekås hamn, tät på Ystad, och folkene där, var oerhört hjälpsamma. Min forsäkring betalte hemtransporten på en kranbil, men ville inte betale for haveriet, da grunden til skaden var Galvanisk täring. Det skyldes at båten har liggat med landström anslutat, hele säsongen, innan jag köpte den. Och der har 99% sikkert varit ett fel på jord-spänningen på landströmmen. Det gör at vattnet bliver brugt som den ene leder, och alt metal som er under vatten, tärer/korroderer mycket snappt. Så roderstocken, som var 30 mm rostfrit stål, hade korroderet ner til 7-8 mm, och då har roderstocken brutet över. Då har roderet hängt i bare det nederste hängsel, och det har då också brutet, och det hela forsvandt i Östersjön.
Segeldrevet var också helt korroderad och nästan trasig, och skal skiftas. Det samme med alla sjöventiler och gennomföringer.
Säljaren visste ingenting och båten var på land sidsta vinter utan skader. Jag kontrollerade inte båten under vattenlinjen, det gör jag nästa gång :-)
Men säljaren har värit väldigt rättvis, och han har redan betalat en stor del av den kommende reparationen, så jag er nöjd över det.

Jag har nu lärt mig att man måste ta galvanisk korrosion på allvar, och måste lära mig att mäta på strömmen, om allt är i ordning.

Ha' det bra derute, och ha en trevlig sommar i ere fina Winga'er :-)

Mvh

Per Svendsen

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Inläggav kenols » ons 20 nov 2019, 14:45

Usch då, ingen trevlig överraskning för dig. Blir mycket jobb under vintern!
Jag har ju hört talas om att det kan uppstå, men inte så kraftig på en rostfri axel.

Att ha en korrekt elinstallation som är både laglig och fungerande vad gäller bimetallisk korrosion (som det väl heter numera..) är knepigt.
Var alla genomföringar korroderade? Själv bytte jag den grova för toaletten förra vintern. Svårt att komma åt!! Fick skära bort den utifrån.
Lycka till!!

Per S
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 05 jul 2019, 15:05

Re: Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Inläggav Per S » sön 26 apr 2020, 22:24

Vad jag förstår är ett sätt att undvika potentialskillnader mellan båt och och sjö att bara ladda batterierna med landström mha en galvaniskt kapslad/separerad batteriladdare i båten, inte låta landström gå direkt till förbrukarna i...

WingaPrincessDK
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 10 aug 2020, 14:39

Re: Roder bruten av båten, mangler ritning/tegninger

Inläggav WingaPrincessDK » fre 12 mar 2021, 21:37

Hej Per

Fandt du en løsning? :?:

Mvh.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst