Sida 1 av 1
Propellern tjuter
Postat: tis 13 sep 2005, 22:25
av Cecilia
När jag bytte till en VP 2040 bytte jag även till en 3-bladig propeller. Tyvärr så har jag fått ett tjut i båten, som jag tror kommer från propellern. Det kommer vid 1500 rpm och slutar vid 2100 rpm. Är det någon mer som har upplevt något liknande vid byte till 3-bladig propeller och som kanske vet hur jag blir av med tjutet?
Får bort "sjungande propeller" med Anti-singing sl
Postat: tis 17 apr 2007, 22:25
av Tobias
Fick samma problem när vi monterade en 3-bladig (12x14") propeller på Winga 78 med MD11C. Precis vid marschvarvtalet (1500RPM) började propellern "sjunga", mycket irriterande i längden.
Hittade då lösningen här, läs under "Högfrekventa vibrationer, sjungande propellrar":
http://www.boatfittings.com/docssv/moto ... ibrationer
Det man gör är en "Anti-singing" slipning.
http://www.boatfittings.com/docssv/moto ... ti-singing
Rekommenderas att inte göra det själv. Lämnade in propellern till en propeller renoveringsfirma, som då även balanserade propellern. Kostade totalt 400kr. Tydligen så har Volvo Pentas AL-propeller inte särskilt bra tillverkningstoleranser. Propellern var bara använd 1 säsong och hade stor obalans.
Sedan var det tyst under alla varvtal.
3-bladig propeller
Postat: lör 21 apr 2007, 12:00
av knekten
Hej Tobias
Jag är nyfiken på ditt byte av propeller på din "78"
Vad fick dig att byta?
Fick du bättre verkningsgrad=lägre varvtal och högre fart?
Postat: tis 24 apr 2007, 00:45
av Tobias
När vi köpte vår Winga 78 levererades två propellrar, en 17"x14 och en 16"x10.
16"x10 var mycket sliten så den har vi aldrig använt, så vi monterade 17"x14.
Enligt manualen för båten så skall en 16"x11 vara monterad.
Det visade sig att med en 17x14, så orkade inte motorn varva mer än 1300rpm, vilket då var c:a 6 knop. Denna propeller skall vara till en MD17C och inte till MD11C. Kändes som motorn fick slita väldigt hårt med denna propeller.
Så därför köpte vi en fast 3-bladig 14"x12 (folding 3-bladig, för dyr), som skall passa MD11C. 3-bladig valde vi då det ändå är en motorseglare, speciellt då winga 78 är kass på kryssa. Så ville vi ha en propeller med mer "driv".
Visst det bromsar kanske 0,5-1 knop, men vid segling så skall friläge vara i enligt Penta manuelen. Båten gör ändå 6-6,5 knop (GPS) vid 9m/s halvvind.
Då vi aldrig har haft en 16"x11 monterad, så har jag ingen erfarenhet utav den modellen.
Men vid 1500-1600rpm så gör den c:a 5,5-6 knop kanske 6,5 knop, beror på vind och strömmar.
Sök i Google "propellertest winga" så får du fram en test som är gjord.
Postat: tis 24 apr 2007, 14:27
av Cecilia
Hej Tobias,
Tack for tipset. Min propeller har sjungit fran det att den var ny.
Sa fort jag kommer hem skall jag demontera propellern och skicka in den for balansering
Borje