Propellern tjuter

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Propellern tjuter

Inläggav Cecilia » tis 13 sep 2005, 22:25

När jag bytte till en VP 2040 bytte jag även till en 3-bladig propeller. Tyvärr så har jag fått ett tjut i båten, som jag tror kommer från propellern. Det kommer vid 1500 rpm och slutar vid 2100 rpm. Är det någon mer som har upplevt något liknande vid byte till 3-bladig propeller och som kanske vet hur jag blir av med tjutet?

Tobias
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 22:55

Får bort "sjungande propeller" med Anti-singing sl

Inläggav Tobias » tis 17 apr 2007, 22:25

Fick samma problem när vi monterade en 3-bladig (12x14") propeller på Winga 78 med MD11C. Precis vid marschvarvtalet (1500RPM) började propellern "sjunga", mycket irriterande i längden.

Hittade då lösningen här, läs under "Högfrekventa vibrationer, sjungande propellrar":
http://www.boatfittings.com/docssv/moto ... ibrationer

Det man gör är en "Anti-singing" slipning.
http://www.boatfittings.com/docssv/moto ... ti-singing
Rekommenderas att inte göra det själv. Lämnade in propellern till en propeller renoveringsfirma, som då även balanserade propellern. Kostade totalt 400kr. Tydligen så har Volvo Pentas AL-propeller inte särskilt bra tillverkningstoleranser. Propellern var bara använd 1 säsong och hade stor obalans.

Sedan var det tyst under alla varvtal.

knekten
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 11:40

3-bladig propeller

Inläggav knekten » lör 21 apr 2007, 12:00

Hej Tobias
Jag är nyfiken på ditt byte av propeller på din "78"
Vad fick dig att byta?
Fick du bättre verkningsgrad=lägre varvtal och högre fart?

Tobias
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 22:55

Inläggav Tobias » tis 24 apr 2007, 00:45

När vi köpte vår Winga 78 levererades två propellrar, en 17"x14 och en 16"x10.

16"x10 var mycket sliten så den har vi aldrig använt, så vi monterade 17"x14.

Enligt manualen för båten så skall en 16"x11 vara monterad.

Det visade sig att med en 17x14, så orkade inte motorn varva mer än 1300rpm, vilket då var c:a 6 knop. Denna propeller skall vara till en MD17C och inte till MD11C. Kändes som motorn fick slita väldigt hårt med denna propeller.

Så därför köpte vi en fast 3-bladig 14"x12 (folding 3-bladig, för dyr), som skall passa MD11C. 3-bladig valde vi då det ändå är en motorseglare, speciellt då winga 78 är kass på kryssa. Så ville vi ha en propeller med mer "driv".
Visst det bromsar kanske 0,5-1 knop, men vid segling så skall friläge vara i enligt Penta manuelen. Båten gör ändå 6-6,5 knop (GPS) vid 9m/s halvvind.

Då vi aldrig har haft en 16"x11 monterad, så har jag ingen erfarenhet utav den modellen.

Men vid 1500-1600rpm så gör den c:a 5,5-6 knop kanske 6,5 knop, beror på vind och strömmar.

Sök i Google "propellertest winga" så får du fram en test som är gjord.

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Inläggav Cecilia » tis 24 apr 2007, 14:27

Hej Tobias,
Tack for tipset. Min propeller har sjungit fran det att den var ny.
Sa fort jag kommer hem skall jag demontera propellern och skicka in den for balansering
Borje


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 72 och 0 gäster