Motor byte. Någon med erfarenhet?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Motor byte. Någon med erfarenhet?

Inläggav babelfishen » ons 02 aug 2006, 21:42

Hejsan

Jag funderar på att byta motor då den som sitter i har varit sjövattenskyld i 26 år nu och man vet ju inte hur länge till den kommer att hålla.

Har spanat lite på md21b då den passar till 110S drevet, frågan är bara om den får plats. Hade varit trevligt med några fler hästar om man ändå byter motor.

Någon med erfarenhet av motorbyte?

Mvh

Johan

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Motorbyte

Inläggav Sune » tor 03 aug 2006, 06:31

Hej Johan !

Jag förutsätter att det är en W87 du har !?
Jag har själv en W87 av 1980 års mpdell med en MD 17 som är i mycket gott skick - men skall byta motor i (skulle redan ha bytt inför denna säsong) i förebyggande syfte.
Den motor du talar om är ju en "gammal motor" som väl kanske ej är att rekommendera i dagsläget, reservdelar etc. börjar det nog att bli lite svårt med i vissa fall !
Den motor jag själv har fastnat för är Volvo Penta MD2-55 som med viss ombyggnad av motorbädd skall få plats - möjligen någon/några cm för hög !
MD2-55 är kortare, ungeför lika bred men framför allt en lättare motor och arbetar med samma vavtalsområde som MD 17.
Har även kollat på Yanmar och vissa andra motorfabrikat.

Hälsningar Sune

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Inläggav babelfishen » tor 03 aug 2006, 21:55

Varför jag tänkte på en MD21:a var för att jag tycker att det kostar lite för mycket att köpa en helt ny motor. Tanken var att iom att MD21:an är sötvatten kyld från början så har inte salt vatten påverkat motorn negativt. Om man sedan kan lyfta ur motorn och ersätta den med en som passar det befintliga 110S drevet så blir insatsen minimal men jag kanske är ute och cyklar här.

//Johan

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Motorbyte

Inläggav Sune » fre 04 aug 2006, 06:42

Hej igen !

Det är ju alldeles korrekt att byte till en ny motor är mycket dyrt (kanske alltför dyrt !?) men jag ser det också som en säkerhetsfråga.
Beträffande MD 21 så bör du nog kolla ordentligt vad gäller reservdelar etc. Sedan gäller det att finna en motor som är i ett gott skick, detta kanske aj alltid är så lätt att avgöra. Att renovera en motor vet jag kan bli mycket dyrbart och står troligen ej i proportion till slutresultatet.

Sune

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Inläggav babelfishen » fre 04 aug 2006, 08:49

Du vet inte om något annat alternativ som ligger någonstans mellan ny motor och den jag har idag? Vad jag har sett angående D2-55 som går det på över 100 000 bara för motorn och man måste byta från 110S drevet till 130S vilket komplicerar det ytterligare. Resultatet blir säkert bra.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Motorbyte

Inläggav Sune » fre 04 aug 2006, 11:29

Hej !

Nej jag har väl inga andra alternativ som jag själv har ansett vara lämpliga utan har tagit beslutet att byta till nämnda motor !
Kostnaden är ju tyvärr väldigt hög - listpriset är för komplett motor och drev någonstnas runt 140.000 kr brutto i alla fall, till detta kommer sedan själva kostnden för bytet och dessutom räcker ej storleken på befintlig ljuddämpare och dimensioner på avgasslang ej till !
Det bör väl förhoppningsvis gå att sälja och få några kronor för den gamla motorn också !!??

Hälsningar Sune

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

motorbyte

Inläggav Cecilia » mån 07 aug 2006, 00:12

Hej,
Jag bytte motor för två år sedan. Jag valde mellan VP MD2030 0ch MD2040. Jag bytte hela motorpaketet inklusive drev, propeller, instrument och elkablage. Först hade jag tänkt mig en 2030 på 29 hk. Det skulle finnas motorjärn som passade i de gamla hålen. När jag fick motorn så passade inte järnen och det visade sig sedan att det inte fanns passande järn hos Volvo. Däremot fanns det till den större motorn 2040 på 45 hk, så jag lyfte ur motorn och bytte till 2040 inkl drev och nya järn. Motor och drev passade direkt, men 2040 motorn var 40 mm högre så jag fick lyfta durken.
Jag pratade på mässan med en representant från ett varv och han sa att de tillverkade egna järn i rostfritt som passade till 2030.
Det hade troligtvis räckt med 29 hk för med de sista 1000 varven så ökar farten obetydligt. Hon bara gräver ner akter och det trots att min båt är förlängd med integrerad badplattform.
Jag lämnade min gamla motor i byte och då fick jag 25.000 för den. Totalt kostade mitt byte 90.000, men det var för två år sedan.
Hälsningar
Börje

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Inläggav babelfishen » mån 07 aug 2006, 21:32

Hej Börje

Hur lyfte du durken? Hur blev resultatet? Varför bytte du drevet också?

För att få ut något av de sista varven på motorn så kan du testa att installera ett trimplan för att motverka nergrävningen.

Mvh

Johan

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Motorbyte

Inläggav Cecilia » ons 09 aug 2006, 10:43

Hej Johan

Höjning av durk över motor.
Jag gjorde en träram, 40 mm tjock, som jag limmade och skruvade fast på den gamla anliggningsytan. För att sedan skruva fast durken i träramen, använde jag mig av fyra st ”trämaskor”, inv M8 och utv ca 15 mm med gängor för trä. Jag tror dom kallas trämaskor.
Jag lyfte de bakre låsfästena 40 mm. Durken skruvade jag sedan fast med 4 st rostfria M8x40. Skåpdörren och luckan under spisen måste höjas några mm, men lådorna klarar sig.
Visserligen blev takhöjden 40 mm lägre, men jag är bara 176 cm så det märker jag inte. Jag är mycket nöjd med höjningen.

Även när jag hade den gamla motorn hade jag höjt durken, men då endast 20 mm. När jag höjde durken, minskade ljudet markant.

Drev
Jag ville ha hela drivlinan ny, när jag ändå köpte ny motor.

Trimplan
Min båt är förlängd i vattenlinjen, ca en meter bakåt (avsmalnande), så det finns ingen plats för trimplan. Jag tror dessutom inte att farten ökar nämnvärt med trimplan. Deplacementbåtar har sin givna maxfart i förhållande till längden, men visst något gör det kanske.

Hälsningar
Börje


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 87 och 0 gäster