Ekolod

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Michael

Ekolod

Inläggav Michael » lör 25 mar 2006, 08:53

Har just skaffat sjökortsplotter med inbyggd ekolodsfunktion till min W87. Jag hoppas dock slippa göra hål i skrovet och istället montera en inombordsgivare. Det förutsätter dock att det finns ett lämpligt ställe att sätta en sådan. Enligt tillverkaren måste det vara enkellaminat så att ingen luftspalt finns emellan givaren och vattnet.
Har någon gjort detta?

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » mån 27 mar 2006, 12:18

Hej Michael
På min Winga har jag ett plastat rör på förkant under styrbords koj. I röret har jag en frostskyddad vätska fn. glykol och vatten samt naturligtvis givaren. Det här funkar perfekt för mig. Min givare är en Silva Nexus./ Janne

Shamrock
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 16:23
Ort: Lindome

Givare

Inläggav Shamrock » tis 28 mar 2006, 10:03

Hej Janne. Du skriver att du har en givare i ett plastat rör under styrbords koj. Menar du den i salongen eller owners cabin??. Kan du beskriva lite mer exat hur och var röret sitter?? Är givaren limmad mot skrovet i röret eller ligger den lös?? Hur har du satt fast röret?? Tacksam för svar. MVH Shamrock.

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » tis 28 mar 2006, 11:06

Hej igen Michael
Jag har inte gjort det själv men röret är fastplastat mot skrovet så att vinkeln mot havsbotten är 90 grader. Placeringen är på förkant under sb koj i salongen. Röret är ca 10 cm långt och diametern något större än givaren. Jag kan inte exakt beskriva hur inplastningen är gjord eftersom allt är täckt med topcote. För att fixera givaren har jag gjort en extra tjock o-ring av vulktape. Om jag skulle gjort installationen själv idag hade jag nog utnyttjat utrymmet under kojen i captains cabin istället, kanske mest för att samla alla givare på samma ställe. Hur som helst fungerar det utmärkt med ett vätskefyllt rör på insidan av båten om man inte vill ta upp ett hål i skrovet. Lycka till! / Janne

Michael

Ekolod

Inläggav Michael » fre 07 apr 2006, 18:31

Hej JanneR,

Tack för ditt svar :D ! Jag ska prova att montera givaren i salongen på samma ställe som din. Under kojen i Owners Cabin går kanske det också men jag vill ha den så långt fram som möjligt när man krypkör in mot okända stränder och smala passager! Dessutom tror jag det är bra att komma en bit från kölen som annars kan störa/dämpa signalen.
Någon annan som provat detta? /Michael

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Ekold

Inläggav Thana Lot » mån 10 apr 2006, 09:27

Hej, Jag har givaren monterad under tvärbritsen i fören i salongen. Sitter i en burk med glycerin och fungerar felfritt. Har iof. inte hindrat mej från grund känningar :oops:
Magnus


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 89 och 0 gäster