Winga 87 och havssegling

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Per S
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 05 jul 2019, 15:05

Winga 87 och havssegling

Inläggav Per S » fre 05 jul 2019, 16:23

Hej,
Har starka funderingar på att skaffa en Winga 87 nästa säsong (behöver avveckla nuvarande båt först) men känner osäkerhet när det gäller 87:an och havssegling.

Det som jag har funderingar kring är risken att få in en sjö i sittbrunnen som skulle finna sin väg ner och in i ruffen. Enda sättet jag ser framför mig är att skilja av pentrydel och förarplats från sittbrunnen genom skott och dörrar, vet att enstaka 87:or levererats på detta sätt.

Hur tänker ni som erfarna Winga 87 ägare här? Ska man se 87:an som enbart för skärgårdssegling?

Ytterligare en fråga jag har kring detta är vilken roll plywoodfronterna har i sittbrunnen. Är främst en utsmyckning med glasfiberplast bakom eller är större delen av sittbrunnen uppbyggd helt av trä (snyggt men mindre vattentåligt jämfört med plast).

Önskar er en bra högsommar med mer sol framöver!
/Per S

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Winga 87 och havssegling

Inläggav kenols » sön 14 jul 2019, 12:18

Hej Per, intressant fråga!
Kan inte påstå att jag har så stor erfarenhet av att korsa oceaner med en Winga87, men eftersom ingen annan svarat ger jag mina synpunkter.
Det enkla först, träpanelerna är bara skruvade i plasten i kanterna, ingen glasfiber bakom. Om trät ska skyddas bör det underhållas med olja eller lackas.
Vad gäller Wingas lämplighet för att tåla hög överbrytande sjö är det väl tveksamt om det är rätt båt för ändamålet. Dörrarna till ruffarna är väl lika bra/dåliga som på andra båtar, men mängden vatten som ryms i sittbrunnen är stor. Dom stora rutorna i doghouset tål nog inte heller stora brytande vågor. Kölens vikt/djup är nog inte heller perfekt för en ocensegling.
Motser med intresse andras åsikter!

I övrigt anser jag att Winga87 är en mycket bra kompromiss mellan bekvämlighet, prestanda och pris!
Mvh. Kenneth

Per S
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 05 jul 2019, 15:05

Re: Winga 87 och havssegling

Inläggav Per S » tis 06 aug 2019, 22:42

Tack för svar Kenneth!
Har inga funderingar på Oceansegling med en 87:a, däremot vill jag kunna segla på havet. Det är just tömningen av sittbrunnen som jag fundrar över. Bra info att sittbrunnssargarna enbart är skruvade i kanterna. Innebär det att sittbrunnen är som en stor balja i vilken sittbrunnsbänkarna är uppbyggda, eller har däcket "en stor öppning" där sittbrunnsbänkarna byggts upp och fogats ihop med sittbrunnskanten?
Håller med dig om båttypens många attraktiva fördelar, ingen båt har ju allt...

Mvh, Per

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Winga 87 och havssegling

Inläggav winga78 » mån 30 sep 2019, 16:25

Jag antar att 87:an liksom 78:an har 2 länsbrunnar under durken i sittbrunnen (syns om man lyfter på luckan)
Vet inte vilket hav du tänker på men jag har seglat både till Gotland och Åland med min 78:a och det kändes tryggt trots hård vind och grov sjö från Åland.
Ett alternativ kan vara Nya Winga Princess
Lycka till!
Mvh
Sven
Balouette

Per S
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 05 jul 2019, 15:05

Re: Winga 87 och havssegling

Inläggav Per S » fre 11 okt 2019, 22:15

Sven,
Tack för delade erfarenheter. Det är väl ungefär den typen av seglingar jag vill kunna göra.
Mvh, Per


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster