Solpaneler

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Solpaneler

Inläggav JanneR » ons 25 jan 2006, 01:20

Hej allihop
Jag tänker köpa solpaneler för att bli lite mer strömoberoende. Vad har ni för paneler och var har ni dom placerade? Jag har en ide om att sätta på en targabåge i aktern och ha panelen där. Tänkte också att integrera en utombordarlyft i targabågen. Allt finns bara i skallen än så länge. Har någon av er denna lösning? Alla synpunkter och ideér mottages tacksamt./ Janne

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Solpanel

Inläggav Sune » ons 25 jan 2006, 08:09

Hej Janne !

Jag tror att jag har ganska lång erfarenhet av solpanel, monterade en panel redan 1986 som fungerar väl ännu i dag !
Det var inte många paneler varken sålda eller monterade på den tiden.
Solpanelen är i mitt fall placerad på doghusetaket - framför taköppningen, panelen är på 42 W med måtten c:a 300x1200 mm.
Det finns ju ett problem med detta montage och det är ju att det blir skugga under bommen vilket innebär att laddningen sjunker till 0,3-0,4 amp - men som underhållsladdning under veckorna är detta fullt tillräckligt, när jag ligger ute och det går åt ström så "bräcker" jag bommen vid stillaliggande så att solen kommer åt och full laddning sker (vilket i mitt fall innebär ~ 2,5 A) !
Har under alla år aldrig någonsin laddat batterierna och har ej heller haft någon fast laddare monterad i båten.
För två år sedan monterade jag dock in laddare och landström då man kanske blivit än mer bryggseglare och vill vara lite oberoende !
Har nu även kompletterat med ytterligare en solpanel som jag kopplar in om behov uppstår, denna panel är ej fast monterad !
Vet ej om du blev något klokare av mina erfarenheter ?

Hälsningar Sune

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » ons 25 jan 2006, 13:09

Hej Sune
Tack för dina erfarenheter. Jag har också sneglat på din lösning men varit tveksam precis som du beskriver pga. bommen. Jag ska kolla vad som finns på marnaden med mått som passar in framför doghousöppningen. En snabbkoll visar att Hjertmans har en som är 33 cm bred och drygt 120 cm lång. Din panel är ju endast 30 cm beskriver du. Innan jag hunnit ut och mäta, tror du att en panel som är 3 cm bredare får plats? /Janne

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Solpanel

Inläggav Sune » ons 25 jan 2006, 14:59

Hej igen !

Det kanske är så att min panel är 33 cm ? - jag skrev ju c:a mått ! Men det är nog inga problem...

Sune

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Targa båge

Inläggav Thana Lot » ons 25 jan 2006, 18:17

Tanken med targa båge lockar mej med, men kanske inte främst för solpaneler men för min radar, har funderat på flera olika lösningar då jag inte vill ha den i masten. Targa båge ligger bäst till just nu, då det blir en mer flexibel lösning för framtida utrustning så som solpanel Etc. Jag har kikat lite på www.targaflex.com men vet inte om den är lite klen. Någon med erfarenhet av denna eller nån annan typ?
Magnus

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » fre 27 jan 2006, 00:16

Hej Magnus
Jag har också sett den här targabågen. Jag tror nog att den är stabil med sina 35mm rör men vill nog ha den i rostfritt istället. Annars hade jag nog slagit till. /Janne

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » sön 29 jan 2006, 00:49

Hej allihop och en fråga till Sune.
Hur har du monterat din panel? Teakram eller är det en böjlig panel? /Janne


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 100 och 0 gäster