Vatten i oljan
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre 22 aug 2008, 10:20
Vatten i oljan
Hej!
Jag har precis köpt en Winga 87 och upptäckt att det finns vatten i smörjoljan. Har ni en aning vad den kan komma ifrån då vi har en MD17 med slutet kylsyste? Vidare läcker det in lite vid bägge sidorutorna i en för övrigt fin båt- har ni något tips på hur man kan täta det?
Tacksam för svar.
hälsningar
Magnus
Jag har precis köpt en Winga 87 och upptäckt att det finns vatten i smörjoljan. Har ni en aning vad den kan komma ifrån då vi har en MD17 med slutet kylsyste? Vidare läcker det in lite vid bägge sidorutorna i en för övrigt fin båt- har ni något tips på hur man kan täta det?
Tacksam för svar.
hälsningar
Magnus
Re: Vatten i oljan
Hej Magnus !
Vatten i motoroljan är ju ett tecken som innebär att du ej skall fortsätta att köra med motorn/båten innan du har kunnat konstatera vad som är fel och åtgärda felet !
Det finns ju olika ställen där det kan ske vatteinträngning i motorn, men den kanske vanligaste orsaken är att något topplock eller ett cylinderfoder (det finns ju 3 st på MD 17) har spruckit eller rostat igenom !
Om du ej har kunskap och tillgång till verktyg/utrustning själv så anlita någon som provtrycker varje cylinder på motorn, då kan möjligen felet och kanske orsaken fastställas !
Det är dock stor risk för att motorn måste tas isär och åtgärdas !
Lycka till med felsökningen !
Hälsningar Sune
Vatten i motoroljan är ju ett tecken som innebär att du ej skall fortsätta att köra med motorn/båten innan du har kunnat konstatera vad som är fel och åtgärda felet !
Det finns ju olika ställen där det kan ske vatteinträngning i motorn, men den kanske vanligaste orsaken är att något topplock eller ett cylinderfoder (det finns ju 3 st på MD 17) har spruckit eller rostat igenom !
Om du ej har kunskap och tillgång till verktyg/utrustning själv så anlita någon som provtrycker varje cylinder på motorn, då kan möjligen felet och kanske orsaken fastställas !
Det är dock stor risk för att motorn måste tas isär och åtgärdas !
Lycka till med felsökningen !
Hälsningar Sune
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre 22 aug 2008, 10:20
Re: Vatten i oljan
Hej Sune och tack för svar.
Jag mistänker också att det är någon topp eller packning som gått och ska givetvis undersöka detta.
Tack för hjälpen!
återkommer efter felsökningen.
M.V.H.
Magnus
Jag mistänker också att det är någon topp eller packning som gått och ska givetvis undersöka detta.
Tack för hjälpen!
återkommer efter felsökningen.
M.V.H.
Magnus
Re: Vatten i oljan
Hej!
Det kan också vara sjövattenpumpen. Den har två st simmerringar riktade år varsit håll. Den ena tätar mot vattensidan och den andra åt motorsidan. Det finns ett skvallerhål mellan dessa, droppar det där läcker tätningen mot vattensidan och då är det risk att även den andra läcker. Beror vanligen på att pumpaxeln och eller lager är slitna. Kan du ta reda på om det är glykolblandat från sötvattensidan eller vatten från sjön kan du elimenera antigen vattenpumpen eller topplock med omnejd. Om du pumpar ur oljan och låter den stå i ett genomskinligt kärl kommer vattnet att lägga sig på botten så det går att suga upp ett prov, sen är det bara att kolla om det är salt eller sött, obs glykol är giftigt så skölj munnen om du smakat. Om du väntar någon dag eller mer och båten legat skapligt still och sugröret når lägsta punkten i oljetråget kan det räcka med att suga upp en liten mängd som då är mest vatten. Läckande sidorutor är ett vanligt problem på alla tre storlekarna av Winga. Jag hade ett präktigt läckage på min 750, men det ser ut som om det räckte att dra efter muttrarna på insidan. Jag tror att man inte skall röra skruvarna utifrån. Dra inte för hårt bara.
/Karl-Magnus.
Det kan också vara sjövattenpumpen. Den har två st simmerringar riktade år varsit håll. Den ena tätar mot vattensidan och den andra åt motorsidan. Det finns ett skvallerhål mellan dessa, droppar det där läcker tätningen mot vattensidan och då är det risk att även den andra läcker. Beror vanligen på att pumpaxeln och eller lager är slitna. Kan du ta reda på om det är glykolblandat från sötvattensidan eller vatten från sjön kan du elimenera antigen vattenpumpen eller topplock med omnejd. Om du pumpar ur oljan och låter den stå i ett genomskinligt kärl kommer vattnet att lägga sig på botten så det går att suga upp ett prov, sen är det bara att kolla om det är salt eller sött, obs glykol är giftigt så skölj munnen om du smakat. Om du väntar någon dag eller mer och båten legat skapligt still och sugröret når lägsta punkten i oljetråget kan det räcka med att suga upp en liten mängd som då är mest vatten. Läckande sidorutor är ett vanligt problem på alla tre storlekarna av Winga. Jag hade ett präktigt läckage på min 750, men det ser ut som om det räckte att dra efter muttrarna på insidan. Jag tror att man inte skall röra skruvarna utifrån. Dra inte för hårt bara.
/Karl-Magnus.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre 22 aug 2008, 10:20
Re: Vatten i oljan
Hej Karl-Magnus!
Tack för tipsen! Vi skall genast ta och undersöka såväl vatten som rutor.
Återkommer med resultat.
Mvh,
Magnus
Tack för tipsen! Vi skall genast ta och undersöka såväl vatten som rutor.
Återkommer med resultat.
Mvh,
Magnus
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre 22 aug 2008, 10:20
Problemet med vatten i oljan är löst?
Efter att haft nere en gammal pentamekaniker i båten kunde följande problem konstateras.
1. Sjövattenpumpen läckte - när jag köpte båten stod den på land och skulle provköras. Säljaren kopplade en vattenslang med minimalt tryck till vattenpumpen. en dödssynd har jag fått veta. Pumpen måste suga själv.
2. Nästa problem var att tanklocket på däck inte var riktigt tätt , saknades O-ring . Det medförde att regnvatten kommit in 0ch blandat sig med diseln. Jag förstår idag att säljaren måste haft en grym tur som fick igång motorn och ändå större tur att den inte skar.
I övrigt efter genomgång och byte av packningar och annat funkar nu motorn bra, dags för en riktig provtur idag.
En övrig fråga: Vad finner jag skrovnummret på båten för försökringsbolagets skull?
Tack för ert stöd.
Hälsningar
Magnus
1. Sjövattenpumpen läckte - när jag köpte båten stod den på land och skulle provköras. Säljaren kopplade en vattenslang med minimalt tryck till vattenpumpen. en dödssynd har jag fått veta. Pumpen måste suga själv.
2. Nästa problem var att tanklocket på däck inte var riktigt tätt , saknades O-ring . Det medförde att regnvatten kommit in 0ch blandat sig med diseln. Jag förstår idag att säljaren måste haft en grym tur som fick igång motorn och ändå större tur att den inte skar.
I övrigt efter genomgång och byte av packningar och annat funkar nu motorn bra, dags för en riktig provtur idag.
En övrig fråga: Vad finner jag skrovnummret på båten för försökringsbolagets skull?
Tack för ert stöd.
Hälsningar
Magnus
Re: Vatten i oljan
I vår Winga Princess står det i elkoplings"sentralen" under instrumentbordet, luke fra "ovner's cabin".Magnus70_70 skrev:En övrig fråga: Vad finner jag skrovnummret på båten för försökringsbolagets skull?
Jan, Hvaler/Norge
Har AIS klass B.
Har AIS klass B.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: fre 22 aug 2008, 10:20
Re: Vatten i oljan
Tack för tippset!
Ska kolla det!
Hälsningar
Magnus
Ska kolla det!
Hälsningar
Magnus
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster