Badplattform/brygga

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Badplattform/brygga

Inläggav VIGGO Winga 78 » lör 14 jan 2006, 14:37

Med risk för att ta för stor plats i forumet så är det jag igen med ytterligare en liten fundering.
Upptäckte att bakre delen på badbryggan släpar i vattnen när vi går för motor. Det är väl inte så fiffigt! Satt dessa på som original? Har någon samma erfarenhet? Är det värt arbetet att höja denna? Någon tiondels knop stjäl den säkert.

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » tis 17 jan 2006, 16:47

Hej.
Har samma fenomen, men bara vid motor gång och då tycker jag inte det gör så mycket. tror faktiskt att det var en standard installation efter tillverkarens rekomendationer.
En annan sak jag undrar över, har sett några Wingor, både 87 & 78 med integrerad bad plattform, först och främst tyckte jag att det var snyggt, blev lite mera längd så det mildrade "tvål kopps" utsendet lite, sedan bör det ju ge lite bättre fart. Såg även (På bild) en som hade förlängt med ca. 1 meter och ratt styrning istället för rorkulten. Finns det nån som har en plugg liggande??
Magnus

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Badplattform

Inläggav Sune » ons 18 jan 2006, 23:45

Hej Magnus !

Beträffande badplattform har jag varit i kontakt med den som en gång plockade fram den "integrerade" badplattformen till W 78 och även till W 87 men formarna till dessa har bytt ägare några gånger och det är osäkert om och i så fall var dessa finnes idag ! ?
Kommer förhoppningsvis att få någon form av besked inom kort om formarna möjligen finns kvar !

Sune

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Inläggav Thana Lot » tor 19 jan 2006, 02:30

Tack Sune, du är verkligen hjälpsam.
Måste erkänna att jag känner mej lite dum, Jag jobbar med inköp ombord på ett större kryssnings fartyg (Just nu i panama kanalen) och är van att hitta dom mest konstiga saker i dom mest underliga ställen, men till min egen båt hittar jag sällan vad jag behöver :oops:
Jag kanske kan hjälpa till med teak räckena, jag kan få dom tillverkade på Filipinerna av våra duktiga carpenters, det kan bli rätt så billigt men frakten kommer att kosta lite så det behöver vara några stycken att beställa. Finns det någon som har en enkel ritning med måtten, så skall jag höra mej för.
Magnus

samuhlin
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 19:33

Badplattform/brygga

Inläggav samuhlin » fre 20 jan 2006, 20:11

Hej Wiggo, Therina här....Vi har samma problem. Trist se bryggan släpa och bromsa. Då vi inte har peke så släpar den även vid segling - om än mindre. Anser det vara en felkonstruktion. Badbryggan satt bättre en bit upp. Funderat på att ändra men...bordgenomföringar....tröstar oss med att vi inte har så bråttom. Annars så har vi träffat ett par som har en -78 med hemmahamn Otterbäcken som har en integrerad som Du efterlyser. Ser mkt snyggt och är säkert mer funktionellt. Ditt inlägg med teak och grabbräcken låter intressant...
Sam

Shamrock
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 16:23
Ort: Lindome

Badplattform.

Inläggav Shamrock » tor 02 mar 2006, 19:45

Hejsan Wingaälskare. Jag var på båtmässan och tittade lite på badplattformar till en Winga 87 som jag just har köpt. Till mig sa tillverkaren att dom skall plaseras 400mm ovanför vattenytan, om man inte vill att det skall nå vattnet. Men det beror väl på hur mycket hon lutar vid segling?? Är det någon som kan räkna ut hur många grader båten kan luta vid segling utan att den når ytan. MVH Shamrock.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 82 och 0 gäster