Missfärgad teak i sittbrunn

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Missfärgad teak i sittbrunn

Inläggav Cecilia » tor 21 dec 2006, 14:21

Hej,

Jag fick ett vattenläckage på den stående väggen under babords winch, vilket har gjort att teaken har blivit missfärgad. Tidigare har jag slipat rent hela sittbrunnen, så nu när jag slipar, så är jag rädd för, att jag slipar igenom faneret.
Jag har försökt att slipa med en slipduk och citronsyra. Det har blivit mycket bättre, men inte helt bra.
Har planer på att fanera om hela sidan. Är det någon som vet något om hur man lägger på ny faner och var man får tag på det?

Hälsningar
Börje

Jag vill samtidigt passa på att önska er en God Jul och ett Gott Nytt År

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Missfärgad teak

Inläggav Cecilia » tor 21 dec 2006, 23:03

:( Hmm, jag skulle nog ha kollat rubriken lite bättre innan jag skickade iväg det, men älskar man havet så kan det väl bli färja istället för färg.
:lol:
Börje

admin
Site Admin
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 24 aug 2004, 16:37

Inläggav admin » fre 22 dec 2006, 15:08

God Jul och Gott Nytt År på dig med Börje. Jag fixade till din rubriksättning - hoppas det var i sin ordning?

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Missfargad teak

Inläggav Cecilia » mån 30 apr 2007, 14:54

Hej,

Nu har jag fanerat over det missfargade stallet.
Jag kopte 1.5 mm tjock faner pa ett snickeri i Stenungsund. Betalade 300 kr/m2, men da ingick aven renskarning av kanterna. Faneret var 3 meter langt och 200 mm brett. Jag sagade langderna med en fintandad sag och limmade direkt pa den gamla teakytan med kontaktlim. Darefter slipade och lackerade jag faneret med matt fernissa. Att fanera gick fort och resultatet blev mycket bra.
Halsningar
Borje


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 79 och 0 gäster