Radar på en 87:a

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Radar på en 87:a

Inläggav Thana Lot » tor 08 dec 2005, 16:20

Tänkte sätta på en radar (JRC 1500) på min 87:a i vår.
Frågan är då. I masten eller på stolpe. Har tittat lite på stolpar men ack vilka priser dom tar för alu-rör. funderar nu på att tillverka en själv.
Någon som har tips eller ideer ang. detta?
Magnus

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Radar på en 87:a

Inläggav Cecilia » fre 09 dec 2005, 22:14

Hej Magnus
I fjol undersökte jag möjligheten att montera radar på båten. Att montera den i masten tyckte jag var för krångligt. Att montera stolpe verkade vara ett enklare alternativ, men det blev ju himla dyrt.
Jag bestämde mig, att istället för radar, skaffa en AISmottagare som visserligen inte helt ersätter radarn, men som ger andra fördelar.

Den vanliga GPS plottern ger mig tillräckligt bra information om position etc. Med AIS, får jag information om positionen, fart, kurs, typ av fartyg etc av alla andra kommersiella båtar som finns i närheten, direkt på skärmen. Kostnaden för en AIS blir ju avsevärt lägre än för en radar. Nackdelen är att jag inte ser andra nöjesbåtar, men om några år, tror jag, att även många nöjesbåtar har skaffat sig sådan utrustning.
Se info http://www.marinkedjan.se/

Börje

Thana Lot
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 11:03

Tack för tipset

Inläggav Thana Lot » sön 11 dec 2005, 17:45

Tack Börje.
Men nu är det så att jag redan har radarn inköpt i USA mycket billigt, så däför känns det fel att betala mer för stolpen än själva radarn

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Rubrik: Radar på en 87:a

Inläggav Cecilia » mån 12 dec 2005, 18:24

Hej Magnus,

Trots att det blev dyrt med stolpe, så hade jag nog valt det alternativet i alla fall. Jag var rädd för att radarn skulle bli ivägen vid på- och avmastning och att genuan skulle fastna i den. Det var dessutom bökigt att dra kabeln.

Stolpen hade jag tänkt mig att bulta i aktern vid ankarboxen. Jag hade även tänkt mig ett extra fäste till pupit bestående av en i stolpen svetsad triangulär plåt, 3-4 mm tjock.
Nackdelen med styrbordssidan var att där har jag ankaret, men på babordsidan har jag ju snurran. Det blev att välja mellan kolera och pest så jag la ner projektet. :cry:
Hälsningar
Börje


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 86 och 0 gäster